Για τους περισσότερους οδηγούς, ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είναι θεόσταλτο δώρο κατά την οδήγηση σε κυκλοφοριακή συμφόρηση. Θέλουμε να επιταχύνουμε – περισσότερο γκάζι, θέλουμε να επιβραδύνουμε – πατάμε το φρένο και το αυτόματο κιβώτιο κάνει τα υπόλοιπα. Ωστόσο, αυτός ο περίπλοκος μηχανισμός έχει τις δικές του απαιτήσεις και εξιδικευμένη συντήρηση. Το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ΔΕΝ είναι “αιώνιο” και πρέπει να υπόκειται σε συντήρηση. Εν τω μεταξύ, οι προμηθευτές των κιβωτίων “ανεπίσημα” παραδέχονται ότι ο μύθος του κατασκευαστή για την “πλήρωση με λάδι για τη ζωή” είναι επιβλαβής.
Τέτοιες πληροφορίες μπορούν να διαβαστούν στα εγχειρίδια αυτοκινήτων πολλών εμπορικών σημάτων, συμπεριλαμβανομένων των premium εμπορικών σημάτων. Ειδικά στο τελευταίο, το κιβώτιο ταχυτήτων έχει πολλή δουλειά να κάνει σε συνδυασμό με έναν ισχυρό κινητήρα. Οι ομαλές αλλαγές ταχυτήτων χωρίς κραδασμούς εξασφαλίζονται από ένα τέλεια συντονισμένο σετ ενεργοποιητών και συμπλέκτη. Μαζί με τον μετατροπέα, χρησιμοποιούν υδραυλικό υγρό. Αυτό το υγρό, ευρέως γνωστό ως ATF, είναι το “λάδι στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων”.
Αυτό οφείλεται στις πολλαπλές χρήσεις του. Πρώτον: παρέχει λίπανση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Δεύτερον, ο μετατροπέας (μετατροπέας ροπής) βυθισμένος σε αυτόν όχι μόνο συνδέει και αποσυνδέει το κιβώτιο ταχυτήτων από τον κινητήρα, αλλά και σε ενδιάμεσες θέσεις χρησιμοποιείται για τον πολλαπλασιασμό της ροπής από τον κινητήρα, ο οποίος σχετίζεται με τη θέρμανση των στοιχείων – το υγρό χρησιμεύει εδώ όχι μόνο ως μέσο αλλά και για την ψύξη του μετατροπέα. Τρίτον: το ίδιο υγρό χρησιμοποιείται για την ενεργοποίηση όλων των ενεργοποιητών στο κιβώτιο ταχυτήτων από το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα.
Αυτό σημαίνει ότι οι απαιτήσεις για το υγρό είναι πολύ υψηλές. Πρέπει να έχει τις ίδιες παραμέτρους σε ένα πολύ ευρύ φάσμα θερμοκρασιών και για να μην βλάψει τους ευαίσθητους μηχανισμούς, θα πρέπει να είναι απόλυτα καθαρό. Ένα ειδικό φίλτρο χρησιμοποιείται για τον καθαρισμό του λαδιού, συνήθως ενσωματωμένο στο δοχείο λαδιού κιβωτίου ταχυτήτων. Το υγρό που αντλείται από αυτό το φίλτρο κυκλοφορεί στο κιβώτιο ταχυτήτων και – τουλάχιστον θεωρητικά – θα πρέπει να διατηρεί τις ιδιότητές του για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Στην πραγματικότητα, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά.
Οι συμπλέκτες στο κιβώτιο ταχυτήτων φθείρονται και η σκόνη τους αναμιγνύεται με το υγρό μέχρι να φράξει εντελώς το φίλτρο. Η σκόνη βρίσκει το δρόμο της προς τα εξαρτήματα, τα οποία πρέπει να είναι αποστειρωμένα καθαρά, στη λεγόμενη μηχανοτρονική μετάδοσης. Αυτό το πολύπλοκο σύστημα επακριβώς σχεδιασμένων καναλιών μέσω των οποίων ρέει το υγρό για να ενεργοποιήσει έναν από τους κυλίνδρους του κιβωτίου ταχυτήτων είναι πολύ ευαίσθητο στη βρωμιά. Ελάχιστη μείωση της ροής σημαίνει τράνταγμα κατά την αλλαγή ταχύτητας, ανακριβή λειτουργία του μετατροπέα και, σε ακραίες περιπτώσεις, βλάβη του κιβωτίου ταχυτήτων.
Πρώτα απ ‘όλα: μην πιστεύετε τις διαβεβαιώσεις περι μη αλλαγής υγρών, του κατασκευαστή αυτοκινήτων. Σε ένα μέσο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, συνιστάται η αλλαγή λαδιού κάθε 60-80 χιλιάδες χιλιόμετρα. Αυτή είναι μια διαδικασία εργαστηρίου. Αφαιρείτε το χρησιμοποιημένο υγρό από το κουτί, αντικαθίσταται το φίλτρο και το δοχείο λαδιού και, στη συνέχεια, γεμίζει το κουτί με νέο, φρέσκο υγρό. Ταυτόχρονα, είναι καλύτερο να χρησιμοποιήτε τη λεγόμενη δυναμική αλλαγή λαδιού στο κιβώτιο ταχυτήτων. Αυτό γίνεται από συνεργεία που ειδικεύονται στη συντήρηση αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει τη σύνδεση μιας ειδικής αντλίας στο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο παρέχει νέο υγρό υπό πίεση, ενώ σπρώχνει έξω το παλιό. Μια τέτοια αντικατάσταση εξασφαλίζει ότι όλα τα υπολείμματα από το κιβώτιο ταχυτήτων ξεπλένονται και το παλιό λάδι αντικαθίσταται πλήρως με νέο λάδι. τα συνεργεία Q-Service διαθέτουν μηχανήματα πλήρωσης ATF, ενώ ενημερώνονται και πιστοποιούνται μέσω τακτικών σεμιναρίων.