Ο αποτελεσματικός και καθαρός κλιματισμός όχι μόνο βελτιώνει την οδηγική άνεση και ασφάλεια, αλλά και την υγιή αναπνευστική οδό.
Αντίθετα με την κοινή αντίληψη, το σύστημα κλιματισμού δεν είναι ιδιαίτερα περίπλοκο, αλλά έχει διαφορές στη λειτουργία του. Στα παλιότερα μοντέλα αυτοκινήτων, χρησιμοποιείται ένας απλός ηλεκτρικός έλεγχος με μη αυτόματα κουμπιά ρύθμισης της θερμοκρασίας. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, ο κλιματισμός διαχειρίζεται από ένα αυτόνομο υπολογιστικό σύστημα με ενσωματωμένο διαγνωστικό σύστημα. Ο βασικός στόχος του κλιματισμού παραμένει ίδιος: να διασφαλίζει μια άνετη θερμοκρασία για τον οδηγό και τους επιβάτες, καθώς και να απομακρύνει την υγρασία από τα παράθυρα και το εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Ο συμπιεστής του κλιματιστικού, ή αλλιώς η αντλία, συμπιέζει το ψυκτικό μέσο. Αυτό το συμπιεσμένο και θερμαινόμενο ψυκτικό μεταφέρεται στον συμπυκνωτή, το ψυγείο του συστήματος. Ο συμπυκνωτής, που βρίσκεται στον μπροστινό προφυλακτήρα, ψύχεται από τη ροή του αέρα και τη λειτουργία του μπροστινού ανεμιστήρα. Εκεί, το ψυκτικό μέσο μετατρέπεται από αέριο σε υγρό και στη συνέχεια περνά στον αφυγραντήρα. Στον αφυγραντήρα, το ψυκτικό καθαρίζεται από υδρατμούς, ακαθαρσίες και σωματίδια αέρα, ενώ αφαιρείται και η υγρασία. Στη συνέχεια, το ψυκτικό προωθείται στη βαλβίδα εκτόνωσης, μεταβαίνει στο τμήμα χαμηλής πίεσης του συστήματος και αυξάνει τον όγκο του. Στον εξατμιστή, λόγω της ταχείας διαστολής, το ψυκτικό ψύχεται δραστικά. Ο εξατμιστής, που λειτουργεί σαν μικρό ψυγείο, διοχετεύει δροσερό αέρα στην καμπίνα του αυτοκινήτου μέσω του συστήματος εξαερισμού. Τέλος, το ψυκτικό αναρροφάται πίσω στον συμπιεστή και η διαδικασία επαναλαμβάνεται.
Ο οδηγός μπορεί να αντιληφθεί διάφορα συμπτώματα από μια δυσλειτουργία του συστήματος κλιματισμού.
Το πιο εμφανές είναι η πλήρης έλλειψη ψύξης ή η μειωμένη απόδοση – υπερβολική ψύξη ή αδυναμία επίτευξης χαμηλής θερμοκρασίας. Μια απλή αιτία μπορεί να είναι η έλλειψη ή η απώλεια ψυκτικού υγρού. Είναι φυσιολογικό περίπου το 10% του ψυκτικού να εξατμίζεται κάθε χρόνο, αλλά μπορεί επίσης να υπάρχουν μικρές ή μεγάλες διαρροές στο σύστημα. Χρησιμοποιώντας ειδικό εξοπλισμό σέρβις κλιματισμού, ο μηχανικός θα αδειάσει το σύστημα και θα ελέγξει την ποσότητα του ψυκτικού που υπάρχει, συγκρίνοντας την με την εργοστασιακή. Ο εξοπλισμός θα δημιουργήσει κενό στο σύστημα, ελέγχοντας πόσο αποτελεσματικά το σύστημα διατηρεί αυτό το κενό. Ένας άλλος τρόπος είναι η πίεση του συστήματος με άζωτο υψηλής πίεσης, που βοηθά στον εντοπισμό διαρροών. Αυτές οι μέθοδοι χρησιμοποιούνται και για τον καθαρισμό και το ξέπλυμα του συστήματος.
Συχνή αιτία διαρροών είναι η τρύπα στο ψυγείο. Βρίσκεται στον μπροστινό προφυλακτήρα και είναι εκτεθειμένο σε αντικείμενα κατά την οδήγηση.
Προσοχή! Αν διαπιστώσετε σοβαρή βλάβη στο κλιματιστικό, πρέπει να σταματήσετε τη χρήση του. Η λειτουργία του κλιματιστικού χωρίς ψυκτικό μπορεί να προκαλέσει ακριβή βλάβη στον συμπιεστή, καθώς το ψυκτικό λειτουργεί και ως λιπαντικό. Πιο σύγχρονα συστήματα αποτρέπουν τη λειτουργία του κλιματιστικού όταν δεν υπάρχει ψυκτικό.
Άλλα συμπτώματα περιλαμβάνουν δυσάρεστη μυρωδιά από τους αεραγωγούς ή υπερβολικό θάμπωμα των παραθύρων. Αιτία μπορεί να είναι βρώμικο φίλτρο αέρα ή μύκητας στο σύστημα λόγω υγρασίας. Το σύστημα εξαερισμού μπορεί να καθαρίζεται τακτικά με ειδικά μέσα ή με οζονισμό. Υπάρχει επίσης κίνδυνος μούχλας στον εξατμιστή ή τον αφυγραντήρα λόγω υγρασίας.
Το σύστημα κλιματισμού πρέπει να ελέγχεται ετησίως, μαζί με την προσθήκη ψυκτικού και την παροχή σέρβις. Μετά από περίοδο αδράνειας, το κλιματιστικό μπορεί να αναπτύξει υγρασία και δυσάρεστες οσμές λόγω μυκήτων, κάτι που καθιστά τον έλεγχο απαραίτητο. Η παράλειψη τακτικού σέρβις μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές και δαπανηρές βλάβες.
Η δυσάρεστη οσμή είναι ένδειξη για επισκευή ή αφαίρεση μυκήτων από το κλιματιστικό. Οι μύκητες στον αέρα της καμπίνας μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την αναπνοή των επιβατών, προκαλώντας αλλεργίες ή ακόμα και λοιμώξεις του αναπνευστικού.
Ένας αποδοτικός κλιματισμός βελτιώνει την οδηγική ασφάλεια, αφαιρώντας υγρασία από τα παράθυρα και βελτιώνοντας την ορατότητα. Σε ζεστό κλίμα, διατηρεί την άνεση και τη συγκέντρωση του οδηγού.
Το σέρβις του συστήματος κλιματισμού θα πρέπει να γίνεται σε συνεργεία με τα απαραίτητα μηχανήματα και διαγνωστικούς υπολογιστές. Σημαντική είναι επίσης η γνώση και η εμπειρία των ειδικών στον κλιματισμό. Εξειδικευμένα συνεργεία που ασχολούνται με συστήματα κλιματισμού μπορείτε να βρείτε στο δίκτυο Q Service Castrol.
Μιλάμε για υγρό AdBlue, αλλά τι είναι...
Σε κανέναν δεν αρέσει όταν ανάβει η...
Όταν ζεσταινόμαστε, αρχίζουμε να χρησιμοποιούμε τον κλιματισμό...
Για τους περισσότερους οδηγούς, ένα αυτόματο κιβώτιο...
Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων… Ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων...