Για να καταλάβουμε καλύτερα τον ιμάντα χρονισμού, πρέπει πρώτα να εξετάσουμε τον χρονισμό. Ο χρονισμός των βαλβίδων, στον οποίο αναφερόμαστε, είναι η ακριβής στιγμή που οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής στους κυλίνδρους του κινητήρα ανοίγουν και κλείνουν, ανάλογα με την ανοδική ή καθοδική κίνηση του εμβόλου σε κάθε κύλινδρο. Αυτό βελτιστοποιεί την απόδοση του κινητήρα, καθώς το μείγμα καυσίμου και αέρα καίγεται ιδανικά και τα καυσαέρια απομακρύνονται. Τον χρονισμό αυτόν επιτυγχάνει ο ιμάντας χρονισμού.
Πρόκειται για έναν ελαστικό οδοντωτό ιμάντα που ενώνει τις τροχαλίες του στροφαλοφόρου και του ή των εκκεντροφόρων, συγχρονίζοντας την κίνησή τους.
Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα μέρη ενός οχήματος, έτσι και ο ιμάντας χρονισμού φθείρεται με τον καιρό, εμφανίζοντας ραγίσματα ή ξεφλουδίσματα. Αν δεν αντικατασταθεί εγκαίρως, είναι πιθανό να σπάσει. Η διακοπή του ιμάντα χρονισμού είναι μια εξαιρετικά δυσάρεστη εμπειρία για όποιον την έχει βιώσει.
Εάν ο ιμάντας χρονισμού σπάσει ενώ ο κινητήρας λειτουργεί, συνήθως το αποτέλεσμα είναι οι βαλβίδες να προσκρούσουν στα έμβολα και να λυγίσουν, καθιστώντας την επισκευή τους αδύνατη. Αυτό οδηγεί σε ακινητοποίηση του κινητήρα με σημαντικό κόστος επισκευής, καθώς απαιτείται η ανοιχτή επέμβαση στον κινητήρα.
Η καλύτερη προληπτική μέθοδος για την αποφυγή αυτών των εξόδων είναι η έγκαιρη αντικατάσταση του ιμάντα χρονισμού. Σύμφωνα με τις συστάσεις των περισσότερων κατασκευαστών, η αλλαγή του ιμάντα θα πρέπει να γίνεται κάθε 100.000 έως 180.000 χιλιόμετρα ή κάθε 3 έως 5 χρόνια, ανάλογα με τη μάρκα του αυτοκινήτου. Είναι σημαντικό ο έλεγχος της κατάστασης του ιμάντα να ξεκινά πριν από τα προτεινόμενα χρονικά όρια, καθώς ο τρόπος χρήσης του αυτοκινήτου και άλλοι παράγοντες όπως η θερμοκρασία επηρεάζουν άμεσα την αντοχή του υλικού.
Μία κοινή απορία είναι αν το αυτοκίνητό μας έχει καδένα ή ιμάντα και πώς μπορούμε να το ανακαλύψουμε, καθώς και τις διαφορές μεταξύ τους. Ο μόνος τρόπος να το διαπιστώσουμε είναι να ελέγξουμε το εγχειρίδιο του οχήματος, καθώς αυτό εξαρτάται από τον κατασκευαστή. Οι διαφορές είναι συνήθως στο κόστος, με τον ιμάντα να είναι φθηνότερος από την καδένα λόγω του υλικού του, και στην αντοχή, με την καδένα να είναι πιο ανθεκτική για τον ίδιο λόγο.
Και τα δύο στοιχεία έχουν προκαθορισμένα όρια χρήσης, περιόδους αλλαγής και υφίστανται φθορά σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα. Ωστόσο, η βασική λειτουργία τους είναι η ίδια.
Μιλάμε για υγρό AdBlue, αλλά τι είναι...
Σε κανέναν δεν αρέσει όταν ανάβει η...
Όταν ζεσταινόμαστε, αρχίζουμε να χρησιμοποιούμε τον κλιματισμό...
Για τους περισσότερους οδηγούς, ένα αυτόματο κιβώτιο...
Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων… Ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων...