Τα αμορτισέρ είναι ένα μέρος που συνήθως ανακαλύπτουμε για ζημιές πολύ αργά. Πώς να αναγνωρίσετε ένα κατεστραμμένο αμορτισέρ; Ποια συμπεριφορά του αυτοκινήτου δείχνει ζημιά στο αμορτισέρ; Μπορούν να επισκευαστούν τα αμορτισέρ;
Το αμορτισέρ και το ελατήριο ανάρτησης είναι δύο στοιχεία που είναι υπεύθυνα για την οδηγική άνεση και ασφάλεια. Οι ρόλοι τους αλληλοσυμπληρώνονται. Αν και η κοινή ιδέα είναι ακριβώς το αντίθετο, τα ελατήρια χρησιμοποιούνται για την απόσβεση κραδασμών που προέρχονται από τα κινούμενα μέρη της ανάρτησης – τροχοί, πλήμνες, βραχίονες ελέγχου.
Τα αμορτισέρ, με τη σειρά τους, εξασφαλίζουν τη σταθερότητα του αυτοκινήτου. Φανταστείτε ένα αυτοκίνητο μόνο με ελατήρια – θα γέρνει προς όλες τις κατευθύνσεις κατά την οδήγηση. Τα αμορτισέρ εμποδίζουν τέτοιες κινήσεις, χάρη σε αυτά το σώμα του αυτοκινήτου δεν πρέπει καν να κινείται όταν ξεπερνά ένα μικρό χτύπημα.
Φυσικά, η δύναμη απόσβεσης διαφορετικών αμορτισέρ ποικίλλει. Υπάρχουν αμορτισέρ που σας επιτρέπουν να ρυθμίσετε αυτή τη δύναμη και έτσι να δώσετε την εντύπωση ότι οδηγείτε “σκληρότερα” στην αθλητική θέση και “μαλακότερα” στην άνετη θέση. Το σώμα μας αισθάνεται αυτές τις αλλαγές στις ρυθμίσεις με αυτόν τον τρόπο, αλλά στην πραγματικότητα, η διαφορά έγκειται στις διαφορετικές δυνάμεις απόσβεσης του ρολού του αυτοκινήτου.
Το απλούστερο αμορτισέρ είναι ένας εξαιρετικά απλός σχεδιασμός. Αποτελείται από ένα κυλινδρικό περίβλημα γεμάτο με λάδι. Σε αυτό το περίβλημα, το έμβολο αμορτισέρ κινείται πάνω και κάτω – ένας δίσκος με διάμετρο ίση με την εσωτερική διάμετρο του περιβλήματος. Αυτός ο δίσκος έχει τρυπηθεί με ακρίβεια. Αυτές οι οπές έχουν συχνά διαφορετικές διαμέτρους. Η ράβδος εμβόλου αμορτισέρ είναι προσαρτημένη στον ίδιο δίσκο. Προεξέχει πέρα από το περίβλημα και σφραγίζεται με τέτοιο τρόπο ώστε το λάδι να μην διαρρέει από το αμορτισέρ. Όταν το έμβολο κινείται – δηλαδή, όταν το αμορτισέρ λειτουργεί – το λάδι πιέζεται μέσα από τις οπές στο έμβολο. Όσο μικρότερη είναι η διάμετρος των οπών, τόσο πιο δύσκολο είναι να συμπιεστεί, δηλαδή η δύναμη απόσβεσης είναι υψηλή – και αντίστροφα: είναι μικρή όταν το έμβολο κινείται πιο ελεύθερα στο περίβλημα.
Αυτή η περιγραφή, φυσικά, απλοποιεί το θέμα, επειδή οι κατασκευαστές αμορτισέρ μπορούν να κάνουν θαύματα μαζί τους. Αλλάζουν τη δύναμη απόσβεσης ανάλογα με την κατεύθυνση κίνησης του εμβόλου ή το μήκος του τμήματος στο οποίο κινείται ή χρησιμοποιούν μια πρόσθετη δεξαμενή με αέριο υπό πίεση εκτός από το λάδι, το οποίο βελτιώνει ριζικά τόσο την οδηγική άνεση όσο και την ταχύτητα απόκρισης του αμορτισέρ σε χτυπήματα. Αλλά η αρχή παραμένει ο κανόνας – ένα έμβολο εμποτισμένο με λάδι στο περίβλημα, που κινείται σε ένα επίπεδο, με τον στύλο του καθίσματος να προεξέχει πέρα από το περίβλημα.
Με φθορά, μετά από χιλιάδες, και πιθανώς εκατομμύρια κινήσεις εμβόλων, η σφράγισή του δεν είναι πλέον βέβαιη. Η πίεση λαδιού που δημιουργείται από την κίνηση του εμβόλου αναζητά το πιο αδύναμο σημείο και το λάδι αρχίζει να διαρρέει. Σταδιακά, όλο και περισσότερο γεμίζει με αέρα στο αμορτισέρ. Αυτό σημαίνει ότι τα χαρακτηριστικά του στοιχείου αλλάζουν.
Αντί να κινείται σε κλειστό χώρο γεμάτο εξ ολοκλήρου με λάδι, το έμβολο κινείται με πολύ λιγότερη αντίσταση. Το αποτέλεσμα είναι όλο και λιγότερο αξιόπιστη συμπεριφορά του αυτοκινήτου κατά τους ελιγμούς. Τυπικά συμπτώματα είναι η «απομάκρυνση» του εμπρός ή του πίσω άξονα κατά τη στροφή. Το αυτοκίνητο δίνει την εντύπωση ότι «γονατίζει» ή «κολυμπάει» ενώ στρίβει. Μπορεί, και συχνά συμβαίνει, να συμβεί μόνο όταν αλλάζετε κατεύθυνση προς μία κατεύθυνση. Αυτό είναι σύνηθες όταν σταθμεύουμε τακτικά το αυτοκίνητο με δύο τροχούς στο πεζοδρόμιο – η πλευρά που οδηγούμε στο κράσπεδο εκτίθεται σε σημαντικά μεγαλύτερη φθορά των αμορτισέρ από την αντίθετη πλευρά.
Άλλα συμπτώματα που υποδηλώνουν εκτεταμένη φθορά των αμορτισέρ είναι: αυξημένοι κραδασμοί στο τιμόνι σε ανώμαλες επιφάνειες, αναπήδηση του τροχού κατά το ξαφνικό φρενάρισμα, πολύ γρήγορη παρέμβαση του συστήματος ABS και, τέλος, πτώση της μίας πλευράς του αυτοκινήτου όταν είναι σταθμευμένο.
Μερικές φορές μπορεί να ακουστεί φθορά στα αμορτισέρ: τα τριξίματα που προέρχονται από την ανάρτηση μπορεί να υποδηλώνουν όχι μόνο προβλήματα με τα ελαστικά ανάρτησης, αλλά και με τα αμορτισέρ. Ένας θαμπός γδούπος όταν ξεπεραστεί η ανομοιομορφία σχεδόν σίγουρα σημαίνει ότι αυτό το στοιχείο πρέπει να αντικατασταθεί. Πολύ συχνά, ωστόσο, μπορεί να παρατηρηθεί η φθορά του αμορτισέρ: το “χυμένο” αμορτισέρ σηματοδοτεί σαφώς τη δυσλειτουργία του με λάδι, το οποίο βγαίνει εκεί που προεξέχει ο στύλος του καθίσματος από το περίβλημα. Μπορείτε να ελέγξετε εντελώς το αμορτισέρ μόνοι σας, το μόνο που χρειάζεστε είναι ένας φακός και ενδεχομένως ένας γρύλος για να σηκώσετε το αυτοκίνητο.
Ωστόσο, ο καλύτερος τρόπος για να μάθετε εάν το αμορτισέρ παραμένει λειτουργικό είναι να επισκεφθείτε ένα εξειδικευμένο συνεργείο. Ο συνδυασμός της γνώσης ενός μηχανικού και εξειδικευμένου εξοπλισμού που ελέγχει τα αμορτισέρ του αυτοκινήτου και μετρά τη δύναμή τους με την οποία θα αποσβεστούν οι κραδασμοί είναι η καλύτερη διάγνωση.