Αυτό το σφάλμα που εύκολα παραβλέπεται μπορεί να καταλήξει σε μια δαπανηρή επίσκεψη στο συνεργείο αυτοκινήτων. Και η αιτία της μπορεί να είναι ασήμαντη και εύκολο να αφαιρεθεί.
Το σύστημα ψύξης διασφαλίζει ότι ο κινητήρας λειτουργεί στις σωστές θερμικές συνθήκες. Εάν δεν λειτουργεί, αυτές οι συνθήκες θα επιδεινωθούν και η διάρκεια ζωής της μονάδας κίνησης θα μειωθεί. Σε εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες, μια βλάβη του συστήματος ψύξης μπορεί ακόμη και να οδηγήσει σε υπερθέρμανση του κινητήρα και σοβαρή βλάβη. Από την άλλη, είναι σπάνιο να συμβεί ξαφνικά και γρήγορα να οδηγήσει σε τραγωδία. Εκτός από περιπτώσεις όπου, για παράδειγμα, οι σωλήνες ψυκτικού πέφτουν θύματα τρωκτικών, συνήθως το ψυκτικό εξαντλείται αργά και αυτό το γεγονός μπορεί να αγνοηθεί μέχρι ένα ορισμένο σημείο.
Αυτό συμβαίνει επειδή, για παράδειγμα, ολόκληρο το σύστημα αποτελείται από πολλά στοιχεία, κατασκευασμένα από διάφορα υλικά που φθείρονται με διαφορετικούς ρυθμούς. Με την πάροδο του χρόνου, τα μεταλλικά μέρη μπορούν να διαβρωθούν και τα ελαστικά μέρη να φθαρούν, πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει τρύπες από τις οποίες το υγρό μπορεί σταδιακά να διαρρεύσει. Συχνά, η πηγή μιας διαρροής είναι μικρές ζημιές στο ψυγείο. Αυτό το συστατικό είναι συχνά εκτεθειμένο σε άμεση πρόσκρουση από βότσαλα, χαλίκια ή ακόμα και μεγάλα έντομα. Ένα μεμονωμένο χτύπημα δεν είναι επικίνδυνο, αλλά η επαναλαμβανόμενη επαφή με μικρά αντικείμενα μπορεί να βλάψει τα πτερύγια ψύξης μεταξύ των δικτύων.
Οι ειδικοί εντοπίζουν τρεις καταστάσεις που δείχνουν πως το σύστημα ψύξης δεν λειτουργεί ιδανικά. Η πρώτη είναι η απώλεια ψυκτικού υγρού από το δοχείο διαστολής, το οποίο αλλάζει όγκο ανάλογα με τη θερμοκρασία του κινητήρα. Όταν ο κινητήρας είναι κρύος, η στάθμη του ψυκτικού πρέπει να είναι μεταξύ των ελάχιστων και μέγιστων ενδείξεων. Αν είναι κάτω από το ελάχιστο, πρέπει να ελεγχθεί για διαρροές. Μια τέτοια επιθεώρηση μπορεί να γίνει και από τα συνεργεία Q Service.
Ένα δεύτερο σημάδι διαρροής είναι η εμφάνιση υγρού κάτω από το αυτοκίνητο. Οι λεκέδες μπορεί να μην είναι από το σύστημα ψύξης, αλλά από διαρροή υγρού φρένων ή λαδιού κινητήρα. Ωστόσο, αν βρίσκονται πίσω από τον προφυλακτήρα, είναι πιθανό να είναι από το σύστημα ψύξης.
Το τρίτο σημάδι είναι η υπέρβαση της θερμοκρασίας του ψυκτικού υγρού στον πίνακα οργάνων πάνω από το βέλτιστο επίπεδο που ορίζει ο κατασκευαστής, σηματοδοτώντας την ανάγκη για άμεση παρέμβαση.
Όταν το υγρό μπαίνει στο σύστημα και βρίσκει σημείο διαρροής, σκληραίνει με την επαφή του με τον αέρα. Ωστόσο, μερικοί ειδικοί ισχυρίζονται ότι αυτό το υγρό μπορεί να μειώσει την απόδοση του συστήματος και να περιπλέξει την κατάσταση, ειδικά αν το ψυκτικό δεν διατηρείται στο σύστημα για αρκετό χρόνο και αν το σύστημα έχει καθαριστεί από οποιαδήποτε υπολείμματα που περιορίζουν τη ροή στα κανάλια.
Η καλύτερη προστασία από προβλήματα είναι ο τακτικός έλεγχος της στάθμης του υγρού και η περιοδική αντικατάστασή του – οι κατασκευαστές συνήθως συστήνουν αλλαγή κάθε τέσσερα χρόνια. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι το παλιό ψυκτικό μπορεί να προκαλέσει φραγμούς στους θερμοστάτες και τις ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε διαρροή του συστήματος λόγω της αυξημένης πίεσης και θερμοκρασίας. Και όπως λέει το παλιό ρητό: καλύτερη η πρόληψη παρά η θεραπεία.