Πώς λειτουργεί λοιπόν το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης;
Τι πρέπει να κάνετε εάν η μονάδα ελέγχου πρόσφυσης είναι ελαττωματική;
Τι είναι ο έλεγχος πρόσφυσης και γιατί δεν είναι το ίδιο με το ESP; Πώς λειτουργεί το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (ASR) και τι μπορεί να χαλάσει σε αυτό; Είναι επικίνδυνη η οδήγηση με ελαττωματικό έλεγχο πρόσφυσης;
Ας ξεκινήσουμε υπενθυμίζοντάς σας ποια είναι η διαφορά μεταξύ ελέγχου πρόσφυσης και ESP. Συχνά αυτά τα δύο συστήματα συγχέονται μεταξύ τους και δεν υπάρχει αμφιβολία. Η λειτουργία τους είναι ενσωματωμένη και ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζουν τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι σχεδόν πανομοιότυπος. Ωστόσο, είναι εντελώς διαφορετικά συστήματα. Σε μια ευρεία γενίκευση:
– ο έλεγχος πρόσφυσης είναι υπεύθυνος για τον τρόπο με τον οποίο το αυτοκίνητο επιταχύνει και (εν μέρει) φρενάρει,–
το ESP ελέγχει τον τρόπο με τον οποίο το αυτοκίνητο αλλάζει κατεύθυνση.
Και τα δύο αυτά συστήματα χρησιμοποιούν φρένα για τις εργασίες τους – δοσολογούνται αυτόματα ανάλογα με τη ζήτηση, αλλά ο έλεγχος πρόσφυσης έχει πρόσθετες επιλογές στη διάθεσή του, δηλαδή σε ακραίες καταστάσεις μπορεί να ελέγξει το αέριο.
Ο στόχος του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης είναι να διασφαλίσει ότι κανένας από τους κινητήριους τροχούς δεν «χάνει πρόσφυση» – δηλαδή, απλά για να μην γλιστρήσουν όταν ο οδηγός δώσει πάρα πολύ αέριο. Τις ημέρες πριν από τον έλεγχο πρόσφυσης, αυτό σήμαινε απλώς ελαστικά που τρίζουν (και με σαφή περίσσεια ισχύος – πολύ καπνό). Φυσικά, αυτό είναι εντελώς μη βέλτιστο από την άποψη της μετάδοσης ισχύος στο έδαφος (ειδικά όταν είναι ολισθηρό) και μπορεί να είναι επικίνδυνο.
Ο έλεγχος πρόσφυσης θα διασφαλίσει ότι ένας τροχός που αρχίζει να γλιστρά (χάνει πρόσφυση) περιστρέφεται με τη βέλτιστη ταχύτητα σε σχέση με την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Σε μια κατάσταση όπου ξαφνικά οδηγούμε έναν τροχό, για παράδειγμα, σε μια παγωμένη λακκούβα, το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης θα αντιδράσει φρενάροντας τον τροχό που περνά σε ένα τόσο ολισθηρό τμήμα του δρόμου. Σε αυτή την περίπτωση, το ESP θα διασφαλίσει ότι η απόκριση του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης είναι επαρκής για τη διατήρηση της σταθερότητας του αυτοκινήτου και θα λάβει τα κατάλληλα μέτρα εάν αυτή η αστάθεια πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ο έλεγχος πρόσφυσης θα βοηθήσει επίσης (αν και σε ακραίες καταστάσεις μερικές φορές εμποδίζει και γι ‘αυτό μπορεί να απενεργοποιηθεί προσωρινά) όταν σκάβετε τον εαυτό σας από το χιόνι, όταν οδηγείτε σε ολισθηρούς λόφους και σε παρόμοιες καταστάσεις.
Μια βλάβη του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης, εκτός από τη λυχνία ελέγχου πρόσφυσης στο ταμπλό (αυτοκίνητο σε ολίσθηση), θα είναι εύκολα αντιληπτή – απλώς δώστε πάρα πολύ αέριο και ξεκινήστε απότομα. Αντί για αυτόματη διαμόρφωση γκαζιού, θα ξεκινήσουμε με ελαστικά που τρίζουν και θα αγωνιστούμε για να διατηρήσουμε την κατεύθυνση του ταξιδιού ευθεία μπροστά.
Το Traction Control χρειάζεται ακριβώς τους ίδιους αισθητήρες με το σύστημα ABS για να λειτουργήσει, οπότε χρησιμοποιεί απλώς τους υπάρχοντες αισθητήρες ABS. Επομένως, η βλάβη του αισθητήρα ABS έχει πάντα ως αποτέλεσμα την απενεργοποίηση του ελέγχου πρόσφυσης. Αυτά τα δύο συστήματα είναι στενά αλληλένδετα, οπότε αν ανάψουν και τα δύο φώτα – TC και ABS, ξέρετε πώς να προχωρήσετε. Ωστόσο, συμβαίνει ότι το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης αρνείται να συνεργαστεί μόνο του, χωρίς πρόσθετα συμπτώματα από το ABS.
Ο «εγκέφαλος» του ελέγχου πρόσφυσης είναι ένας εξειδικευμένος υπολογιστής που επικοινωνεί με άλλα ηλεκτρονικά εξαρτήματα του αυτοκινήτου μέσω ενός εσωτερικού δικτύου CAN. Μόλις πρόσφατα ο έλεγχος πρόσφυσης ενσωματώθηκε απευθείας στον υπολογιστή ελέγχου κινητήρα. Επομένως, η βλάβη της μονάδας ελέγχου πρόσφυσης δεν σημαίνει απαραίτητα σοβαρή δαπάνη. Τις περισσότερες φορές, εάν το πρόβλημα είναι στο πλάι του προγράμματος ελέγχου, βοηθά η πλήρης επαναφορά του τσιπ και η μεταφόρτωση της τελευταίας έκδοσης του λογισμικού. Ωστόσο, εάν υπάρχει φυσική ζημιά (π.χ. εξάντληση ηλεκτρονικών εξαρτημάτων) στο σύστημα, πρέπει να επικοινωνήσετε με έναν επαγγελματία. Το συνεργείο θα αποφασίσει εάν ο υπολογιστής ελέγχου πρόσφυσης μπορεί να επισκευαστεί καθόλου.
Ευτυχώς, τέτοιες περιπτώσεις είναι πολύ σπάνιες. Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, η βλάβη του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης προκαλείται από προβλήματα με την καλωδίωση ή τους αισθητήρες ή με το εκτελεστικό σύστημα ελέγχου κινητήρα (ο έλεγχος πρόσφυσης μπορεί να κλείσει το γκάζι μόνος του σε ορισμένες εφαρμογές, αν και πιο συχνά στέλνει απλώς ένα σήμα που εμποδίζει την παροχή καυσίμου μέσω των μπεκ ψεκασμού).